Redactioneel
Ik wilde een fragment maken, losgezongen
van alle intenties waarmee ik wat uit mijn handen komt
bij voorbaat log en van te zware klei maak
al wist ik dat de hoogmoed die mij had bevangen
mij zonder hoop zou achterlaten iets in te brengen
tegen het betekenisloze dat onder alles blijft liggen
als moeras wijder en dieper dan van wat wij tijd
noemen op onze vale falende klokken.
Ik zag het fragment contouren krijgen
in het werk van Mark Chung die een appel deed glimmen
uit marmer of nee, die marmer deed glimmen uit appel
nee, uit herinnering aan het huis van zijn oma
de moeder van zijn overleden moeder in Oostenrijk
waar hij als kind heen werd gestuurd vanuit Hongkong
als zijn vader zich in de zomer wellicht geen raad wist
met het kind, het missen te groot was
en er geen ruimte was voor ontbreken.
Grootmoeder en kleinkind deelden geen taal.
Tussen het Duits en Chinees glansden appels
die oma steeds een beetje anders op een schaal legde.
Mark nam er foto’s van die hij mij na haar dood liet zien
op een kunstacademie in Amsterdam. Hij pelde
herinnerde appels uit marmer en ik wist niet wat ik zag.
Alles buiten Mark leek zich sneller te voltrekken.
Hij zat daar maar buiten de tijd te schuren. Vijlde
het genadeloze waaruit een appelpartje verscheen
dat oma voor hem neerlegt om een hap van te nemen
kom neem er nog een uit de stenen schil.
En terwijl wij uiteenvallen zijn deze fragmenten heel.
Essay
Brekende gehelen
Essay
Fragmenten
Poëzie
Gorter zonder mij
Beeld
1954 (serie)
Essay
Binnenmens
Essay
Het onvoltooide is de prooi van alle kunsten
Essay
In stukken. Gedachten over fragmentarische muziek
Poëzie
Gefragmenteerde gedichten
Essay
Elf manieren om Hugo Claus te zien
Verhaal
De werksfeer op het slagveld
Essay
Het temmen van de kwal
Verhaal
Zijden rozen, zilverwerk
Essay
Avataar
Essay
Creatief schrijven is zelfs met talent niet gemakkelijk. Schrijfcoach zijn in Suriname
Beeld