Essay
Een zakelijke mededeling ter opening van deze jaargang: u zult De Gids dit jaar minder vaak ontvangen dan u gewend bent. We verschijnen nog 6 keer per jaar (in plaats van 8) en in dunnere edities (32 pagina’s in plaats van 40). Niemand heeft daarom gevraagd; het zijn de onvermijdelijke gevolgen van bezuiniging.
Maar ook in afgeslankte formule zullen wij u als vanouds bedienen met het beste op Gids-gebied: korte verhalen, poëzie en literaire essayistiek. Dit nieuwe nummer is daar een eerste proeve van met (onder andere) stukken over buitenpoëzie en over de vergeten schrijfster Laurie Langenbach – geen eerherstel voor een groot miskend talent, maar wel hernieuwde aandacht voor een oeuvre dat in de gepolitiseerde jaren zeventig wat al te gemakkelijk terzijde werd geschoven. In de serie schrijversinterviews dit keer geen schrijver aan het woord maar Wil Hansen, die op basis van zijn lange en rijke redacteursleven vertelt over de rol van de redacteur in het literaire proces. Daniël Rovers rekent af met het cliché van de tv-serie als de roman van deze tijd.
Ook treft u in deze Gids een aantal vernieuwingen aan, zowel in opmaak als in de rubrieken. Nieuw is de serie ‘De geheugenmachine’, een mini-essay of verhaal van wisselende auteurs dat telkens aansluit bij een lopend evenement uit het gelijknamige programma over collectieve herinnering en identiteit van cultureel centrum Castrum Peregrini. Onze rubriek ‘Kroniek & Kritiek’ zal dit jaar vast worden ingevuld door Nina Polak, een toevoeging waar we zeer verguld mee zijn.
Namens de Gids-redactie,
Annet Mooij