Wie staan er naast de meest invloedrijke
kunstenaar van de twintigste eeuw wie
zijn dat daar in de schaduw met een lang
langere nek om niets te missen. Kijken

ze soms of ze de invloed zien vloeien
uit zijn mond als hij dat tenminste is
achter het masker van honing verpulverd
goud dat geen gemoedstoestand verraadt.

Wie gaf hem het dier aan wie beelden
verklaard worden wie doodde de haas
met een klap van een schoffel kamille
om het einde te verzachten. Keek hij toe

hoe het dier kwijnde ingehouden uitgehouden
adem of heeft de belangrijkste kunstenaar
de haas zelf de nek omgedraaid langzaam
om de vacht te sparen borstelde hij de haas.

Hij was zowel mannelijk als vrouwelijk drachtig
vertelde een betrouwbare jager mij en wierp
terzelfder tijd jongen. Hij moest mooi slap
hangen niet te lang dood want de poten

moesten buigzaam zijn en de oren wiegen.
Wat betekent het om beelden te verklaren
aan een dode haas ben ik dat soms
een zachte vacht in zijn handen laat ik

me alles aanleunen publiek dat drommend
aan zijn lippen hangt. De grote kunstenaar
beantwoordt vragen niet rechtstreeks.
De drang om alles om te vormen maakt hem

aanlokkelijk voor wie zich naast hem wringen.
Hij komt steeds op me af De revolutie
dat zijn wij en ik doe een stap opzij
voor alle mannen op weg naar verovering

van de wereld niet om ze door te laten
maar om me af te keren van die man die hoed
haas in het lijf dood in de ledematen die blik
die vraagt maar wat hij vraagt is te groot.

Hij neemt een houding aan van Che Guevara
maar is op weg naar het oog van de camera.
Pas als Elaine Sturtevant in de laarzen stapt

van de hazenkunstenaar zie ik dat iedereen
een prachtige haas kan zijn die jongen werpt
vervormt dat vilt en vet die ene kunstenaar.

Casto Solano Marroyo, Che Guevara en het kind van de revolutie, 1998.

Joseph Beuys, We Are the Revolution, 1972.

Elaine Sturtevant, Beuys La Rivoluzione Siamo Noi, 1988

© Estate Sturtevant, Paris.

Maria Barnas (1973) is dichter en beeldend kunstenaar. Haar meest recente dichtbundel is Diamant zonder r.

Meer van deze auteur