Deciphering the Artist’s Mind (Comes and Goes), Berend Strik, 120 cm bij 120 cm, bestikte c-print met fluweel, organza en gaas, 2021.

Courtesy Galerie Fons Welters, Amsterdam.

Op weg naar het atelier van Beuys in het Kurhaus Museum Kleve.

We kunnen nog naar binnen, zegt hij. Pollen bewolken de lucht, de bus stopt aan de rand van Krefeld. Ze stappen uit. Zij voorzichtig. Hij springt van tree in berm. Ze weet dat hij haar in Beuys’ landschap snel vergeet.

Ruimte tussen dingen is wat ons naar lege hoeken drijft.

Duivenvleugels wieken in Duitse lucht. Hij wijst.
Daar vliegt moeder.
Ja.

Weten vogels iets van luchtruimgrenzen?
Ze lacht.

Monter klinken.
‘Kom, we hebben een uur voor ze sluiten.’
We passeren zo zijn ouderlijk huis, zegt ze.
Ach.

Je wist dat zijn vader teleurgesteld in hem was?

Uit haar schortzak vist ze een opgevouwen papiertje.
Fettstuhl muss man bauen.
Het staat er echt.
Zijn plan voor als hij straks de foto’s moet uitleggen. Een houvast.
Wacht.
Ze leest voor, hij luistert even.
Stop maar. Ik haal Beuys weg uit Beuys’ ruimte, zegt hij.
Stilte van lege resten, de stem van overblijvers.

Samen de smalle treden op van het museum.

Het atelier ligt aan de straatkant. Buiten is een busje tot staan gekomen. Een laaddeur opent.
Nu wacht hij op haar.

Het eerste atelier van Joseph B., wijst hij, het tweede, aan de Drakeplatz, was tevens woning. De kachel kleurde muren rond de pijp naar het diepste zwart.
Ja.
De kosmos is zijn denken.
Energieplan.

De telefoon, een oudje. In de hoorn rust residu van conversaties – intieme, familiale, professionele.
Het snoer uitrekkend zie je Beuys, pratend, discussiërend door de kamer.

Eva rokend.

Beuys verdwijnend um die Ecke.

Met dit werk gaat het Berend Strik er niet direct om ‘Beuys zu ehren’, maar het ritme in de terugkerende ontmoeting te vinden. Zijn methodiek schept ruimtes tussen kunstenaars die op het eerste gezicht niets met elkaar te maken hebben. De stiksels lopen als nieuwe landsgrenzen dwars door fotografisch terrein, eerder ongeziene elementen verbindend.

Met dank aan Antje von Graevenitz.

Emily Kocken (1963) is schrijver en kunstenaar. Haar recente roman Lalalanding (2021) brengt een hommage aan het taalspel van Georges Perec. In 2022 verschijnt How to make sculpture move bij Jap Sam Books, een kunstmonoloog in samenwerking met kunstenaar Ruta Butkute en grafisch vormgever Eva van der Schans.

Meer van deze auteur

Berend Strik (1960) onderzoekt in zijn werk de betekenis van beelden. Hij onderwerpt zijn foto’s aan een intensief proces van herbewerking met stof en draad. Door zijn beelden deels te bedekken, creëert Strik verschillende betekenislagen op de foto en krijgt hij toegang tot het beeld. De dialoog tussen onthechting en persoonlijke betrokkenheid speelt een belangrijke rol in zijn praktijk.

Meer van deze auteur